تلخی جهانی‌شدن سینمای ایران به کام کارگردان «در سرزمین خون و عسل‌» تلخی جهانی‌شدن سینمای ایران به کام کارگردان «در سرزمین خون و عسل‌»
تاریخ : چهار شنبه 28 دی 1390
نویسنده : Oda Pardeks
نمی‌خواهیم جهان عرب مثل همسایه‌اش ایران شود!
 
 
نمی‌خواهیم جهان عرب مثل همسایه‌اش ایران شود!

محمد مصطفي‌نژاد | موفقیت فیلم ایرانی «جدایی نادر از سیمین» در جشنواره گلدن‌گلوب همچنان که پس از اعلام نام این فیلم به عنوان بهترین اثر خارجی با بهت و استقبال نه‌چندان خوب حضار شرکت‌کننده در سالن بورلی‌هیلز امريكا همراه شد از قضا پا گذاشتن سینمای ایران به عرصه‌های جهانی نیز به ذائقه برخی سینماگران ‌هالیوودی خوش نیامده است.

آنجلینا جولی، کارگردان «در سرزمین خون و عسل» و فیلم رقیب «جدایی نادر از سیمین» که در حین ارائه جایزه جهانی گلدن‌گلوب به اصغر فرهادی در کنار همسرش براد پیت از معدود میهمانان متبسم در سالن بود، طی گفت‌و‌گویی با روزنامه «اگزمینر» در سخنانی که نشان از ناراحتی حضور ایران در عرصه سینمای جهان عرب دارد، گفته است‌: «نمی‌خواهیم جهان عرب مثل همسایه‌اش ایران شود.»
در جهان عرب به رغم لبریز بودن منابع مالی از داشتن صنعت سینما محروم است و ‌هالیوود از این فرصت استفاده کرده و به خوبی جای خود را در دل اعراب باز کرده است تا آنجا که می‌توان گفت این صنعت پر‌درآمد امريكا، سینمای کشورهای عربی را به بطالت سوق داده است. در این شرایط استقبال گسترده مردم کشورهایی چون تونس، مصر، ترکیه و چندین و چند کشور دیگر از آثار سینمایی و سریال‌های تلویزیونی مذهبی و حقیقت محوری چون «ملک سلیمان نبی» و «حضرت یوسف (‌ع‌)» گام‌های اولیه و تازه‌ای بود که از سوی سینماگران کشورمان در عرصه بین‌المللی برداشته شد‌؛ گام‌هایی که هنوز در مقابل سلطه سینمای‌ هالیوود و بازار پر‌چرب و پر‌مایه آن در دنیای عرب بسیار ناچیز بود اما در سال جاری جریان تازه‌ای در تولید آثار سینمایی کشور به راه افتاد؛ جریانی نو با نگاهی ویژه به تعریف مخاطب جهانی؛ همان چیزی که از مدت‌ها قبل نیازش در سینمای کشور احساس می‌شد.
در این سال فیلم‌هایی چون «۳۳ روز» و «بدرود بغداد» که با تلفیقی از بازیگران عرب و عوامل ایرانی ساخته شده بودند پا را از محدوده‌های ملی فراتر گذاشتند و با پرداختن به موضوع روز کشورهای عربی نه تنها در داخل کشور اکران شدند بلکه در کشورهای عرب زبان نیز به نمایش در‌‌آمدند یا در نوبت اکران قرار گرفتند. فیلم در دست ساخت «محمد رسول الله» نیز که از آن به عنوان بزرگ‌ترین پروژه سینمای جهان اسلام یاد می‌شود از دیگر آثاری است که با هزینه میلیاردی تولید و ساختش بدون شک مرزهای ایران را درنوردیده و با استقبال گسترده جهانی به ویژه جهان عرب مواجه خواهد شد.
در عین حال فیلم «جدایی نادر از سیمین» که از زمان شرکت در جشنواره برلین تا کنون برنده ۵۲ جایزه بین‌المللی شده است، با کسب جایزه بهترین فیلم خارجی جهان، آب پاکی را بر دست ‌هالیوودی ریخته است که به بازار جهان عرب نگاه ویژه‌ای دارد. سینمای ایران، سینمای حقیقت است و ذائقه و فرهنگ مسلمانان دنیای عرب نیز همسویی بیشتری با مضامینی دارد که در آثار سینمایی ایران مطرح می‌شود. در این بین سخنان آنجلینا جولی در حاشیه برگزاری شصت و نهمین جشنواره سینمایی گلدن‌گلوب دور از انتظار نبود. این گونه به نظر می‌رسد که جهانی شدن سینمای ایران و نزدیکی کشورمان به جهان عرب، بازار پر فروش فیلم‌های اکشن ‌هالیوودی در کشورهای عربی را به خطر انداخته است. آیا واقعاً این رویه ادامه پیدا خواهد کرد و سینمای ایران خود را جایگزین سینمای‌ هالیوود در جهان عرب خواهد کرد‌؟
نام سینمای ایران به رغم گذر بیش از ۱۰۰سال از عمرش برای دنیای سینما و مخاطبان جهانی آن نا‌آشنا و غریب بود اما در سال جاری این نام بارها بر زبان‌ها جاری شد.
شايد غلبه سینمای حقیقت ایران بر سینمای ضد‌اخلاقی و اکشن ‌هالیوود در محدوده‌های کشورهای عربی تنها به مثابه یک رویا باشد، اما بدون شک انعکاس موفقیت سینمای ایران در عرصه‌های معتبر جهانی، مسئولان کشورمان را به توسعه این صنعت و گسترش روابط و همکاری‌ها با سایر کشورها به خصوص کشورهای عربی که می‌توانند بازار خاص سینمای ایران باشند، سوق خواهد داد.
چنانچه شاید بتوان تفاهمنامه همکاری فرهنگی سینمایی ایران و لبنان را که در روز گذشته میان وزرای فرهنگی دو کشور امضا شد، مصداق این همکاری‌ها دانست. برای جولی و فیلم‌هایی نظیر «در سرزمین خون و عسل» و سایر فيلمسازان هالیوودی و آثاری از آنها که برای دنیای عرب تعریف شده است، بسط همکاری سینمای ایران با سینمای جهان عرب به منزله خطری جدی است و چه بهتر که از نگاه ‌هالیوودی، مخاطبان جهان عرب فاصله خود را با ایران حفظ کنند تا مبادا از کمال همجواری با ایران، خود صاحب یک سینمای مستقل شده یا سینمای ایران را به سینمای اکشن ‌هالیوود ترجیح دهند.




|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
موضوعات مرتبط: , , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید