فرهاد دانشجو با رأي شوراي عالي انقلاب فرهنگي رئيس دانشگاه آزاد شد فرهاد دانشجو با رأي شوراي عالي انقلاب فرهنگي رئيس دانشگاه آزاد شد
تاریخ : چهار شنبه 28 دی 1390
نویسنده : Oda Pardeks
«شطرنج برره ای اقلیت» برای انتخاب رئیس دانشگاه آزاد
 
 
«شطرنج برره ای اقلیت» برای انتخاب رئیس دانشگاه آزاد
 

محمد خورشیدی | سریال «شب‌های برره» و ماجرای بازی شطرنج آن را کمابیش همه ما به یاد داریم؛ این سریال روایتگر سبک زندگی، منش و اندیشه دو قشر بود: ‌«قشری که از فقر فرهنگی رنج می‌برد» و «قشری که فرهنگی نسبتاً موجه داشت». هر بار که یک نفر از قشر نخست با یک نفر از قشر دوم شطرنج بازی می‌کردند، عضو قشر فقیر از نظر فرهنگی، به محض آنکه ‌در آستانه باخت قرار می‌گرفت و حریف خود را پیروز می‌دید، با مشت و لگد به جان صفحه شطرنج و مهره‌هایش می‌افتاد و بازی را به هم می‌زد. حریف هم اگر اعتراضی می‌کرد، به کتک تهدید می‌شد!

این روزها ماجرای رفتار و منش یک گروه اقلیت در هيئت امنای دانشگاه آزاد در جریان انتخاب رئیس جدید این دانشگاه نیز به بازی شطرنج برره‌ای‌ها شبیه شده است! یک گروه اکثریت در هیئت امنا با رعایت اصول دموکراتیک انتخابات برای تعیین رئیس جدید به جای عبدالله جاسبی به فرهاد دانشجو رأي می‌دهند، اما چند نفر(گروه اقلیت) علیه نتیجه این انتخابات می‌شوند و با زیر بار شکست نرفتن تلاش می‌کنند بازی را به هم بزنند!
شورش علیه یک مطالبه ۶ ساله
بیست و یکم دی ماه، دومین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد به ریاست وزیر علوم و تحقیقات در حالی برگزار شد که دستور اصلی و تنها دستور جلسه، رأي گیری برای انتخاب رئیس جدید این دانشگاه بود. اما آیت‌الله هاشمی رفسنجانی-رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد- که هم از اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی او را به عنوان رئیس این جلسه انتخاب نکرده و هم از اینکه قرار است ماندن یا نماندن عبدالله جاسبی به رأي گذاشته شود، دلگیر است از همان ابتدای جلسه ساز مخالف می‌نوازد و طبیعی است که جاسبی هم با او همنوا می‌شود.
پیش از تشکیل این جلسه، با توجه به آنکه از مدت‌ها پیش قرار بود تکلیف رئیس جدید دانشگاه آزاد در نخستین جلسه هیئت امنا روشن شود، اما به خاطر بازی بر هم زدن‌های گروه اقلیت در این جلسه، انتخاب رئیس جدید به سرانجام نرسید و قرار شد در جلسه دوم هیئت امنا، تکلیف روشن شود. فشار افکار عمومی، رسانه‌ها و تشکل‌های دانشجویی بر وزیر علوم که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان حکم و رئیس این جلسه برگزیده شده بود، سبب شد تا او اعلام کند: ‌«اگر جلسه دوم هیئت امنا ۱۵ ساعت هم طول بکشد، حتماً رئیس جدید انتخاب می‌شود».
البته مسئله پایان مدیریت جاسبی بر دانشگاه آزاد از شش سال پیش مطرح شد و تا به امروز به اطاله کشیده شده است. در طول این شش سال، تشکل‌های دانشجویی و افکار عمومی در راستای احترام به گردش نخبگان در عرصه مدیریت به طور مستمر پیگیر خاتمه ریاست جاسبی بودند و شاید اگر جاسبی، از موضع غرور و حق به جانبی با افکار عمومی برخورد نمی کرد، اصرارها تا به امروز تداوم نداشت.
چقدر شبیه انتخابات ۸۸ است!
از آنجا که طبق اساسنامه جدید دانشگاه آزاد، فرهاد دانشجو پس از اینکه بتواند رأي اکثریت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را کسب کند و به صورت قانونی رئیس این دانشگاه شود، باید رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد یعنی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی حکم وی را امضا کند. شنیده‌ها حاکی از آن است که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دومین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد و در اعتراض به رأی‌گیری و انتخاب فرهاد دانشجو اعلام کرده که حکم وی را امضا نخواهد کرد!
رفتارها و منش گروه اقلیت در هيئت امنای دانشگاه آزاد به رهبری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در واکنش به شکست عبدالله جاسبی(کاندیدای موردنظر هاشمی رفسنجانی) در این انتخابات، چقدر شبیه به انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۸۸ است! در انتخابات سال ۸۸ هم، گروه شکست خورده، ژست پیروزی به خود گرفتند و با جنجال و هیاهو نه تنها زیر بار نتیجه انتخابات و پذیرش قاعده «برد و باخت» نرفتند، بلکه فتنه‌ای را آفریدند که دود تبعات آن هنوز که هنوز است از چشم‌های ۷۵ میلیون ایرانی خارج نشده است!
در ماجرای انتخابات سال ۸۸ هم، به عقیده تحلیلگران و بر اساس شواهد موجود، آیت‌الله هاشمی خط‌دهنده گروه جرزن بود. در انتخابات رئیس دانشگاه آزاد هم که در روز روشن برگزار شد، شخص آیت‌الله‌هاشمی هدایتگر شورش اقتدارگرایانه بر رأي اکثریت هيئت امنا بود.
انتخابات یعنی «من باید برنده باشم»!
مشاهده چنین رفتارهایی از سوی هاشمی رفسنجانی و اطرافیانش به این معناست که این طیف به رغم آنکه ‌همواره از رقابت دموکراتیک و احترام به رأي اکثریت سخن می‌گویند، اما در عمل نه تنها اعتقادی به این موضوع ندارند، بلکه بنا بر عادت و منافع، بر رأي اکثریت می‌شورند!
چنین رفتاری از سوی هاشمی رفسنجانی و اطرافیانش، عین اقتدارگرایی و استبداد است. اقتدارگرایی و استبداد هم دوعنصری است که نه تنها محبوبیت زا نیست، بلکه سبب نفرت عمومی از منشا و ابزار اقتدارگرایی خواهد شد.

 



|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
موضوعات مرتبط: , , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید