گاز گران نمي‌شود گاز گران نمي‌شود
تاریخ : چهار شنبه 28 دی 1390
نویسنده : Oda Pardeks
37 درصد مشتركان گاز در وضعيت زرد و قرمز
 
 
37 درصد مشتركان گاز در وضعيت زرد و قرمز

وحيد حاجي‌پور |
 
به گزارش «جوان» جواد اوجی در نشست مطبوعاتی خود با بیان این مطلب افزود: ستاد هدفمندی برنامه‌ای برای افزایش قیمت گاز ندارد و به همین دلیل شرکت ملی گاز هم برنامه‌ای در این باره به ستاد نداده است. معاون وزیر نفت در این نشست با اشاره به دستاوردهای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: ۸۰ درصد مشترکان در بخش خانگی صورتحسابی معادل کمتر از ۲۵ هزار تومان پرداخت کردند که عمده این مشترکان یعنی ۶۳ درصد آنها قبوض سبز، ۳۱ درصد در منطقه زرد و ۶ درصد در منطقه قرمز قرار داشتند. اين در حالی است که ۲۵ میلیون مترمکعب صرفه جویی در بخش گازحاصل شد که باید به ۵۰میلیون مترمکعب برسد.
وی میزان درآمد شرکت ملی گاز در هدفمندی یارانه‌ها را به ازای هر متر معکب گاز، ۱۸ تومان دانست و گفت: در مجموع ۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان درآمد شرکت ملی گاز از محل درآمد هدفمندی یارانه‌ها و افزایش تعرفه گاز است که بسته به واریزی درآمد هدفمندی به خزانه، پرداخت می‌شود که البته دولت محل‌های دیگری را نیز برای درآمد شرکت ملی گاز درنظر گرفته است.
وی با تأكيد بر بار مالی بسیاری که به شرکت گاز به دلیل کوتاه کردن دوره‌های صدور قبض وارد ‌می‌شود، گفت: پیش از این دوره‌های صدور قبض ۵۶ روزه بود که با توجه به واریز یارانه‌ها به صورت ماهانه تلاش کردیم دوره‌های صدور قبض را کوتاه‌تر کرده و آن رابه ۳۶ روز کاهش دادیم.
اوجی در باره جدا‌سازی کنتور‌ها گفت: شرکت ملی گاز تا نصب علمک مسئوليت گاز رسانی را برعهده دارد اما بعداز انتقال به داخل ساختمان، سازمان نظام مهندسی مسئوليت آن را به عهده دارد.
اوجی تأكيد کرد: از زمان گرفتن تأییدیه از سازمان نظام مهندسی لوله کشی شرکت گاز در طول سه تا چهار روز انجام ‌می‌شود.
وی با بیان اینکه طی برنامه پنجم باید ۳۸ هزار میلیارد تومان در بخش گاز سرمایه‌گذاری شود، گفت: عمده این سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌ها‌، ایستگاه‌های تقویت فشار و ذخیره‌سازی گاز است که برای سال ۹۱ پیشنهادهای خوبی از طرف شرکت ملی نفت در این زمینه داده شده است.
وی همچنین از ۱۱ هزار میلیارد تومان قرارداد برای توسعه سه پالایشگاه‌، ۴ میدان ذخیره‌سازی گاز و ۱۹ ایستگاه تقویت فشار خبر داد و در خصوص بدهی مشترکان به شرکت گاز گفت: مشترکان خانگی بهترین مشتریان و بخش نیروگاه‌ها بد‌ترین مشتریان بخش گاز هستند که در دریافت حق گاز نیروگاه‌ها با چالش‌های جدی مواجه هستیم.
اوجی به پیشنهاد شرکت گاز به دولت برای کمتر کردن میزان بدهی نیروگاه‌ها به شرکت گاز اشاره کرد و گفت: به دولت پیشنهاد دادیم که بدهی واحدهای نیروگاهی یا صنایع را با سود ۲۰ تا ۲۲ درصد دریافت کنیم تا این واحد‌ها ملزم به پرداخت حق گاز خود شوند.
وی با اشاره به بدهی بالای بخش CNG به شرکت ملی گاز گفت: تلاش کردیم با برخی ترفند‌ها و البته کاهش مالیات بر ارزش افزوده و محاسبه گاز به صورت کم قدری از فشار این بدهی را کمتر کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی گاز در خصوص سوآپ گاز گفت: در این زمینه هیچ مشکلی نداریم چنانچه بین آذربایجان و نخجوان سوآپ گاز در حال انجام است و قراردادی با عراق برای سوآپ ۲۵ میلیون مترمکعب گاز داريم که سهم ما از تجارت گاز را به میزان ۱۰ درصد برساند چرا که این میزان اکنون دو درصد است.
وی درباره صادرات گاز به اروپا گفت: با توجه به توسعه میادین مستقل گازی و راه‌اندازی فازهای بیشتری از پارس جنوبی در نظر داریم تولید گاز را به یک میلیاردو ۳۸۰ میلیون متر مکعب برسانیم که ازاین میزان بخشی از نیاز داخل را تأمین کرده و بقیه را به اروپا صادر کنیم.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران قبلاً مسیر ترکیه برای این کار در نظر گرفته شده بود که از حدود یک ماه قبل مجوز ترانزیت این صادرات کتباً از سوی کشور ترکیه به ایران داده شد و مذاکرات خوبی با کشورهای اروپایی در همین رابطه صورت گرفت.
مدیرعامل شرکت ملی گاز با ابراز امیدواری از صادرات گاز به اروپا تا پایان سال جاری در خصوص کنتورهای هوشمند گفت: ۵۰ هزار کنتور هوشمند در تهران آماده توزیع است که اولویت توزیع این کنتور‌ها بامشترکان پرمصرف و مشترکان جدید است و در فازهای بعدی کنتورهای قبلی با کنتورهای هوشمند تعويض ‌می‌شود.
وی گفت: با توجه به تراز گازی و توان خطوط انتقال گاز ایران آمادگی داریم برای صادرات گاز به اروپا اقدام کنیم چرا که شبکه گاز رسانی کشور بعد از شرکت گازپروم بزرگ‌ترین شبکه گازرسانی در منطقه با ۶۷ ایستگاه انتقال گاز را به خود اختصاص داده است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز اظهارداشت: در زمستان برای پوشش گازرسانی به بخش خانگی مجبور بودیم بخشی از نیاز نیروگاه‌ها را از طریق سوخت مایع تامین کنیم که با ذخیره ۳ هزار و ۲۰۰ میلیون لیتری نیروگاه‌ها مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.




|
امتیاز مطلب : 26
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
موضوعات مرتبط: , , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید